Dé SEO-trends van 2020 voor jouw SEO-strategie

19/08/2020

Search Engine Optimization (SEO) ontwikkelt zich voortdurend. Het Google-algoritme evolueert continu, en het is daarom essentieel om op de hoogte te blijven van de laatste SEO-trends. In dit artikel gaan we dieper in op de SEO-trends die in 2020 van belang zijn.

De gebruikerservaring, pijler van elke SEO-strategie

De eerste trend is het belang van de gebruikerservaring. Die was al héél belangrijk, en blijft dat ook. Een ultieme gebruikerservaring is immers wat Google nastreeft. Google wil gebruikers snel de inhoud bieden waarnaar ze op zoek zijn, zonder afleiding, zonder tijdverslies.  Binnen het Google-algoritme is de ervaring van de eindgebruiker dan ook een essentiële factor die de ranking bepaalt. Denk hierbij aan de snelheid van je website, het gemak om door je website te navigeren, het gebruik van links die de bezoeker kan volgen…

Het belang van de zoekintentie

Met zoekintentie wordt er gedoeld op welke informatie een gebruiker zoekt op een bepaald moment. Ben je bijvoorbeeld in een stad en typ je supermarkt in, dan zal je wellicht op zoek zijn naar de dichtsbijzijnde supermarkt. Ben je op zoek naar een nieuwe telefoon en deed je al heel wat research, en typ je vervolgens een bepaald type en merk in, dan zal je wellicht deze telefoon willen kopen en prijzen willen vergelijken. Google maakt gebruik van deze zoekintentie door jouw een verschillend resultaat te tonen afhankelijk van je locatie, het tijdstip van de dag en waar je je bevindt in de aankoopfase.

Ook als bedrijf is het dus belangrijk om op deze zoekintentie in te spelen. Je kan ervoor zorgen dat je relevante content creëert voor de verschillende zoekintenties die jouw potentiële klanten kunnen hebben.

Hoe snel is jouw website?

Ik haalde het al aan: de snelheid waarmee je website laadt is ultra-belangrijk. En dit zal in de toekomst nog belangrijker worden. Consumenten zijn het immers gewoon dat een website snel laadt en dat ze informatie snel vinden. Google zal ‘trage websites’ in de toekomst afstraffen. Zorg er dus voor dat jij op regelmatige basis de snelheid van je website analyseert! Wil je weten hoe jij de snelheid van je website nagaat? Lees dan dit artikel.

Meer gesproken zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarbij je je zoekterm inspreekt, ofwel rechtstreeks in de browser ofwel via slimme luidsprekers zoals Google Home, Echo of Alexa.

Voice Search is booming. Hoewel we hier in Europa nog niet aan worden blootgesteld, gebruikt in de US al meer dan 50% van de bevolking op regelmatige basis gesproken zoekopdrachten. En Voice Search is een gamechanger. Wanneer je immers een zoekopdracht inspreekt, zal je ook een gesproken antwoord ontvangen. Dit gesproken antwoord omvat slechts 1 zoekresultaat. Bovendien veranderen de zoekopdrachten naar gesproken taal. Het is dus belangrijk om hier als onderneming op in te spelen en content te voorzien die gebruik maakt van deze gesproken taal.

AMP-Stories

AMP is een nieuw Google-formaat dat in 2020 op een veel grotere schaal zal worden uitgerold. Dit formaat is vergelijkbaar met verhalen die Instagram of Facebook gebruiken, maar in zoekresultaten van Google. Het is nu in bèta en je moet de AMP-technologie toepassen om het experimentele programma te betreden en te gebruiken. AMP-pagina’s zijn aangepaste pagina’s voor mobiele telefoons, die ultra-snel laden. Dit is dus zeker een trend om in de gaten te houden.

Meer multimedia-inhoud

Marketing wordt steeds visueler. Het is makkelijker om op een smartphone afbeeldingen en video te consumeren, dan een lange tekst te lezen. Aangezien het gebruik van smartphones stijgt, wordt multimedia dus belangrijker. Maak dus gebruik van afbeeldingen, video en infographics op je website.

Nieuw BERT-algoritme

Het Google-algortime wordt op regelmatige basis geüpdatet. Eén van de meest recente updates is het BERT-algoritme. Dit algoritme analyseert zoekstructuren van zoekopdrachten. Het algoritme wil zo beter begrijpen wat de context is waarin bepaalde trefwoorden worden gebruikt. BERT zorgt ervoor dat er niet enkel naar het zoekwoord zelf wordt gekeken, maar het past de zoekresultaten aan afhankelijk van de andere woorden in de zin en de context.

Google wil zo de gebruiker voorzien van snellere, en relevantere info. Het valt de laatste jaren op dat het aantal zoekopdrachten zonder klik (ook wel Zero-Click-zoekopdrachten genoemd) toeneemt. Dit zijn zoekopdrachten waarvoor Google het antwoord geeft op de zoekresultatenpagina. Hierdoor moet de gebruiker niet verder zoeken en verder klikken.

Door op de hoogte te zijn van de laatste SEO-trends kan jij je SEO-strategie steeds verder optimaliseren. Wil je meer weten over SEO en hoe je je ranking kan verhogen? Bekijk dan zeker onze SEO-artikels.

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″ _i=”0″ _address=”6.1.0.0″ theme_builder_area=”et_body_layout” /]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!