Van bezoekers naar klanten in 6 stappen!

05/08/2020

Elke ondernemer wil bezoekers op zijn/haar website. Hiervoor doe je aan content marketing: content maken die relevant is voor jouw ideale klant. Hoe beter je content plan, hoe meer bezoekers. Maar bezoekers alleen zijn niet genoeg. We willen van deze bezoekers klanten maken. Ik merk op dat veel ondernemers heel goed zijn in het maken van content. Ze zijn vaak creatief, hebben veel ideëen en slagen er ook in om bezoekers naar hun website te brengen. Maar daar loopt het vaak fout. Bezoekers worden niet automatisch klanten. Het is belangrijk om een strategie uit te werken die bezoekers omzet in leads, en vervolgens in klanten.

Van bezoekers naar leads naar klanten

Het is dus noodzakelijk een strategie uit te werken die bezoekers omzet naar leads. Een lead is een gekwalificeerde bezoeker die ons de toestemming geeft om hem/haar nadien opnieuw te contacteren. Een lead is dus een potentiële klant, een geïnteresseerde bezoeker die bereid is om zijn/haar contactinformatie achter te laten in ruil voor iets waardevols.

Het is dus belangrijk om waarde te bieden aan bezoekers. In ruil voor deze waarde, zal de bezoeker zijn/haar contactgegevens achterlaten. Maar daar stopt het niet. Want als ondernemer wil je meer: jij wil verkopen. In dit artikel doorlopen we een aantal essentiële stappen die je zullen helpen bezoekers te converteren naar leads, en uiteindelijk naar klanten.

STAP 1: Een goede Lead magnet

Bezoekers geven niet zomaar hun contactinformatie. Het is belangrijk dat jij in ruil voor deze superwaardevolle info, iets waardevol teruggeeft. Dit kan je doen door middel van een lead magnet, of freebie. Deze lead magnet of freebie kan verschillende vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, een gratis webinar, een mini-cursus, een checklist, een case study, toegang tot een exclusief videokanaal…

Belangrijk is dat de lead magnet het probleem van jouw ideale klant behandelt, en dat jij hiervoor een oplossing biedt. In de lead magnet laat jij jouw expertise zien. Je gaat in op het wat, maar niet op het hoe – je wilt natuurlijk nog niet alles weggeven.

STAP 2: Promoot je lead magnet

Een lead magnet hebben is niet genoeg. Je moet je lead magnet actief promoten. Verwijs naar je lead magnet op social media, in advertenties, in e-mailmarketing. Maak actief promotie op je website voor je lead magnet en maak gebruik van een call-to-action die de aandacht trekt. Beschrijf duidelijk de voordelen van je lead magnet en start vanuit het probleem van jouw potentiële klant.

STAP 3: Landingspagina

Elke lead magnet verdient een unieke landingspagina. Dit is iets wat veel ondernemers niet doen, omdat het toch maar een ‘gratis product’ is. Vergeet niet dat jij superwaardevolle informative in ruil krijgt, en het dus belangrijk is om je freebie te promoten. Bovendien is je lead magnet een eerste kennismaking tussen jou en je potentiële klant, dus je hebt er alle baat bij om een goede indruk na te laten.

Zorg daarom voor een goed gestructureerde landingspagina. Deze pagina heeft slechts één doel: ervoor zorgen dat potentiële klanten hun contactinformatie achterlaten in ruil voor de lead magnet.

STAP 4: Het formulier

Wanneer een potentiële klant beslist om over te gaan tot het downloaden van je lead magnet, dan maak je gebruik van een formulier. Hierbij vraag je naar informatie zoals de naam en het mailadres van de potentiële klant. Hoewel er in het algemeen wordt aanbevolen zo min mogelijk velden te gebruiken, raad ik mijn klanten altijd aan om nog 1 extra vraag te stellen die je helpt te segmenteren. Heb jij bijvoorbeeld verschillende diensten voor starters en meer ervaren personen? Stel dan de vraag naar het ervaringsniveau van de potentiële klant. Dit geeft je erg nuttige informatie om achteraf je e-mailmarketingstrategie op aan te passen.

Tip: Zorg ervoor dat dit proces in lijn is met de GDPR-regelgeving omtrent privacy en het behandelen van persoonlijke gegevens.

STAP 5: Thank you-pagina

Nadat de potentiële klant zijn contactgegevens heeft achtergelaten, is het belangrijk om deze door te sturen naar een bedankpagina. 95% van de ondenermers beperkt deze pagina tot: „Bedankt, je ontvangt snel je lead magnet“. Dit is een gemiste kans.

Je potentiële klant heeft je net zijn contactgegevens gegeven. Hij heeft dus vertrouwen in jou, en jouw lead magnet. Maak van dit vertrouwen gebruik en stel op de bedankpagina jezelf nog eens verder voor. Breng een dienst of product naar boven die een goede opvolging zijn op de lead magnet. Zorg ervoor dat je nog meer vertrouwen krijgt en dit verder uitbouwt.

STAP 6: Marketing met focus op conversie

Nu je de contactinformatie van je potentiële klant hebt vergaard, is het belangrijk om in actie te schieten en dit op te volgen. Er zijn verschillende manieren hoe je met deze informatie kan omgaan:

  • Geautomatiseerde e-mailmarketing: Het makkelijkste is om een geautomatiseerde e-mail flow op te stellen. Je definieert van tevoren welke e-mails wanneer worden uitgestuurd, en dit proces verloopt volledig automatisch. Je kan de flow personaliseren afhankelijk van het gedrag dat je potentiële klant stelt (al dan niet een mail openen, al dan niet klikken…)
  • Persoonlijke contactname: Indien je een kleine onderneming hebt en je persoonljik contact belangrijk vind, kan je via mail of telefonisch met de klant contact opnemen. Dit vraagt meer tijd, maar de persoonlijke aanpak leidt vaak tot meer resultaat.
  • Social Media Ads: Op basis van de informatie die je verzamelde, kan je ook social media ads inplannen die je product/dienst naar voren brengen.

Tot slot, optimaliseer continu je landingspagina, formulier en bedankpagina. Analyseer regelmatig de statistieken en kijk waar je bezoekers vastlopen. Zo verhoog je automatisch je conversiepercentage.

Veel succes!

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!