Finance basics: zo zit het dus in elkaar!

Finance basics: Zo zit het dus in elkaar

12/10/2021

Ik heb al vaak opgemerkt dat veel ondernemers onvoldoende financieel inzicht hebben. Wat is het verschil tussen omzet en cashflow? En wat is btw weeral? … Het zijn allemaal vragen die vaak onbeantwoord blijven wanneer ik ze stel aan (beginnende) ondernemers. In deze blogpost leg ik je dan ook op een eenvoudige manier de key concepts uit van het financiële luik der ondernemer. Want hoe je het ook draait of keert, een goede basiskennis financiën is een must on the road to your success

Omzet = Prijs * verkochte hoeveelheid 

Totaalbedrag van de verkopen van je bedrijf gedurende een bepaalde periode. Dit omvat alles wat je verkocht hebt en staat niet gelijk aan het geld dat binnenstroomt. Opgelet: dit is NIET gelijk aan cashflow of winst! 

Kosten = Uitgaven 

Alles wat je uitgeeft. Bepaalde kosten worden op meerdere jaren afgeschreven waardoor er een verschil kan zijn in werkelijke kost en boekhoudkundige kost. 

Cashflow

Het verschil in geld dat je uitgeeft en binnenhaalt in een bepaalde periode. Het is dus het geld dat je effectief binnenkrijgt en kan uitgeven. Een negatieve cashflow resulteert in schulden. 

Winst

Omzet- kosten = winst. Het verschil tussen omzet en kosten, min alle afschrijvingen. Dit is het hetgene wat je effectief verdient. Door de omzet ten opzichte van de kosten af te zetten, kunnen we de winstmarge berekenen. 

Winstmarge

Winstmarge (%) = winst / omzet. Dit is het % winst gebaseerd op je omzet. Hoe hoger dit cijfer, hoe beter. Houd in rekening dat de winstmarge ook sectorafhankelijk is! 

BTW = belasting toegevoegde waarde

Een soort van belasting die je betaalt en ‘voorschiet’ aan de staat. De btw-percentages die jij moet afstaan zijn afhankelijk van de door jouw geleverde dienst of product (6%, 12% en 21%). BTW mag je NIET beschouwen als een inkomen en zet je best ook meteen op een aparte rekening als het binnenkomt. 

Sociale bijdragen 

Verplichte bijdrage van 20,5% op je netto belastbaar beroepsinkomen. Dit is het inkomen dat je uit je vennootschap of eenmanszaak trekt. Onder bepaalde voorwaarden geniet je van een vrijstelling of terugbetaling. 

(Vennootschaps)belasting 

Belasting wordt betaald op winst. Afhankelijk van je organisatievorm, betaal je andere percentages. In een eenmanszaak betaal je de personenbelasting op je winst – dit percentage varieert tussen 30 en 50%. In een vennootschap betaal je 20 tot 25% vennootschapsbelasting. Wanneer je dus ‘voldoende’ winst hebt, is een vennootschap een betere optie.

Hopelijk heb je nu een beter zicht op de finance basics voor een ondernemer of heb je ze nog eens goed opgefrist! En vervolgens — eenmaal de basiskennis er is — kan er ook overgegaan worden op meer gerichte kennis voor ondernemers. Want hoe run je nu financieel het beste jouw bedrijf?

Heb je er toch nog graag een extra tekeningetje bij — en dat bedoel ik niet spreekwoordelijk, maar echt met schema’s en al? Dan kan je je op de wachtlijst zetten voor de Boostways Winter Academy. In deze knusse en gezellige life workshop gaan we met een kop warme chocomelk in de hand, dieper in op de finances van jou als ondernemer. Zet je hier alvast op de wachtlijst zodat je als eerste op de hoogte bent van de nieuwe workshops. 

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!