Nu dat ik je uitgelegd heb wat de Reel juist is en hoe het jouw onderneming ten goede kan komen, ben je klaar om je eigen Reel te maken. Lees hieronder mijn stappenplan nog even om helemaal klaar en paraat aan de slag te gaan!
1. Bedenk waarover je wil communiceren
Allereerst is voorbereiding the key tot een goede Reel. Dat wil zeggen dat je best eerst grondig nadenkt over wat je precies wil communiceren.
Ik geef je twee gouden tips om in het achterhoofd te houden:
- Het is belangrijk je te focussen op jouw doelgroep. Je moet je niet afvragen wat je zelf wil delen, maar wat wil mijn doelgroep zien? Waarin zijn ze geïnteresseerd? …
- Ook al lijken Reels qua format op stories, qua content zijn het geen stories. Het is dus niet de bedoeling dat je storygewijs random dingen deelt via Reels. Vertel dus niet hoe je dag is geweest of wat je hebt gegeten, maar focus op ander type content. Zo kun je bijvoorbeeld stap voor stap uitleg geven bij jouw product of een sneak peek achter de schermen van jouw onderneming geven.
2. Zoek op voorhand inspiratie
In het begin kan het best zoeken zijn naar welke video’s je juist wil maken en wat je er precies mee wil communiceren (zie 1.). Ga daarom eens kijken naar Reels of TikToks van andere personen of ondernemingen die dezelfde branche als jou dekken, of zoek ook eens naar passende hashtags. Zij zullen je ongetwijfeld ook op weg helpen in je zoektocht naar inspiratie!Een gouden tip is in te spelen op bestaande trends én er toch ook jouw eigen draai aan te geven zodat de Reel past bij jouw eigen onderneming. Gebruik bijvoorbeeld een song die op dat moment helemaal hot and happening is, om zo je Reel zo wijd mogelijk te verspreiden.
3. Maak een contentplanning
Door een contentplanning te maken, krijg je zelf een duidelijk overzicht van de hoe’s en wat’s van jouw toekomstige Reels. Een planning zorgt met andere woorden voor een gestructureerde organisatie.
Denk bijvoorbeeld na over het aantal posts dat je per week wil posten en houd daarbij ook rekening met de dagen/uren die het meest optimaal zijn. Ook de locatie, outfits, muziek, tekst en beeld, … zijn elementen om over na te denken en te plannen.
Een gouden tip is om een Reel te maken met een spetterende start. De eerste drie seconden moeten namelijk duidelijk maken aan jouw kijker of de Reel waardevol is voor hem/haar en of er dus verdergekeken wordt!
4. Record & edit: Aandachtspunten & tips
En nu het echte werk: Let’s record the Reel! Maar wat heb je allemaal nodig en waar kan je het beste op letten?
- Het belangrijkste is natuurlijk een smartphone met een goede camera. Verder zijn er nog enkele benodigdheden die het filmen enkel makkelijker zullen maken, zoals een tripod of een ringlamp.
- Wil je binnen of buiten opnemen? Kan allebei, maar zorg ervoor dat je steeds de beste belichting hebt!
- Het belangrijkste is natuurlijk een smartphone met een goede camera. Verder zijn er nog enkele benodigdheden die het filmen enkel makkelijker zullen maken, zoals een tripod of een ringlamp.
- Wil je binnen of buiten opnemen? Kan allebei, maar zorg ervoor dat je steeds de beste belichting hebt!
Gouden tip: check altijd of de lens van jouw camera proper is!
Nu je de Reel op camera hebt, is het tijd om te editen! Je kan dat rechtstreeks via Instagram Reels doen of via InShot.
Instagram biedt verschillende bewerkingstools aan. Zo kan je de lengte van je Reel bepalen, muziek toevoegen, de snelheid aanpassen en verschillende effecten toevoegen. Knippen en plakken maar!· Met Inshot kan je net iets meer doen dan op Instagram. Zo geeft de app geeft bijvoorbeeld meer tekstopties.
5. Let’s post the Reel!
Nu de Reel helemaal klaar is, is het tijd om het te delen! Het enige wat nog rest is de caption en hashtags toevoegen. Maar waarvoor dient dat precies?
In de Reel gebruik je eigenlijk enkel kernwoorden. De caption daarentegen dient voor extra uitleg. Geef je bijvoorbeeld tips in jouw Reel? Leg die in de caption dan volledig uit. Gouden tips zijn om steeds actief te schrijven met ‘jij en ‘jouw’ — zo spreek je jouw doelgroep rechtstreeks en individueel aan — of gebruik emoji’s om je Reel en caption op te leuken.
En de hashtags dan? Hashtags zijn eigenlijk dé manier om meer en vooral de juiste volgers te bereiken. Je kan er maximaal 30 gebruiken per post. Gouden tip: Zorg er wel voor dat de hashtags die je kiest, ook relevant zijn voor jouw doelgroep. Ga desnoods eens kijken welke hashtags jouw volgers allemaal gebruiken.
Ziezo, dat was het dan! Met de captions en hashtags nu ook helemaal ready, kan je de Reel posten! Ik wens je alvast heel veel succes! Heb je de kunst der Reels toch nog niet helemaal onder de knieën? Geen nood, want in het najaar geef ik een workshop waarin ik alles nog eens uitgebreid uitleg. Je kunt je hier alvast op de wachtlijst zetten. Misschien tot dan!