Maak in 5 stappen jouw eerste Reel

In 5 stappen jouw eerste Reel

17/09/2021

​​Nu dat ik je uitgelegd heb wat de Reel juist is en hoe het jouw onderneming ten goede kan komen, ben je klaar om je eigen Reel te maken. Lees hieronder mijn stappenplan nog even om helemaal klaar en paraat aan de slag te gaan! 

1. Bedenk waarover je wil communiceren

Allereerst is voorbereiding the key tot een goede Reel. Dat wil zeggen dat je best eerst grondig nadenkt over wat je precies wil communiceren.

Ik geef je twee gouden tips om in het achterhoofd te houden:

  • Het is belangrijk je te focussen op jouw doelgroep. Je moet je niet afvragen wat je zelf wil delen, maar wat wil mijn doelgroep zien? Waarin zijn ze geïnteresseerd? …
  • Ook al lijken Reels qua format op stories, qua content zijn het geen stories. Het is dus niet de bedoeling dat je storygewijs random dingen deelt via Reels. Vertel dus niet hoe je dag is geweest of wat je hebt gegeten, maar focus op ander type content. Zo kun je bijvoorbeeld stap voor stap uitleg geven bij jouw product of een sneak peek achter de schermen van jouw onderneming geven.

2. Zoek op voorhand inspiratie

In het begin kan het best zoeken zijn naar welke video’s je juist wil maken en wat je er precies mee wil communiceren (zie 1.). Ga daarom eens kijken naar Reels of TikToks van andere personen of ondernemingen die dezelfde branche als jou dekken, of zoek ook eens naar passende hashtags. Zij zullen je ongetwijfeld ook op weg helpen in je zoektocht naar inspiratie!Een gouden tip is in te spelen op bestaande trends én er toch ook jouw eigen draai aan te geven zodat de Reel past bij jouw eigen onderneming. Gebruik bijvoorbeeld een song die op dat moment helemaal hot and happening is, om zo je Reel zo wijd mogelijk te verspreiden.

3. Maak een contentplanning

Door een contentplanning te maken, krijg je zelf een duidelijk overzicht van de hoe’s en wat’s van jouw toekomstige Reels. Een planning zorgt met andere woorden voor een gestructureerde organisatie.

Denk bijvoorbeeld na over het aantal posts dat je per week wil posten en houd daarbij ook rekening met de dagen/uren die het meest optimaal zijn. Ook de locatie, outfits, muziek, tekst en beeld, … zijn elementen om over na te denken en te plannen.

Een gouden tip is om een Reel te maken met een spetterende start. De eerste drie seconden moeten namelijk duidelijk maken aan jouw kijker of de Reel waardevol is voor hem/haar en of er dus verdergekeken wordt!

4. Record & edit: Aandachtspunten & tips

En nu het echte werk: Let’s record the Reel! Maar wat heb je allemaal nodig en waar kan je het beste op letten?

  • Het belangrijkste is natuurlijk een smartphone met een goede camera. Verder zijn er nog enkele benodigdheden die het filmen enkel makkelijker zullen maken, zoals een tripod of een ringlamp.
  • Wil je binnen of buiten opnemen? Kan allebei, maar zorg ervoor dat je steeds de beste belichting hebt!
  • Het belangrijkste is natuurlijk een smartphone met een goede camera. Verder zijn er nog enkele benodigdheden die het filmen enkel makkelijker zullen maken, zoals een tripod of een ringlamp.
  • Wil je binnen of buiten opnemen? Kan allebei, maar zorg ervoor dat je steeds de beste belichting hebt!

Gouden tip: check altijd of de lens van jouw camera proper is!

Nu je de Reel op camera hebt, is het tijd om te editen! Je kan dat rechtstreeks via Instagram Reels doen of via InShot.

Instagram biedt verschillende bewerkingstools aan. Zo kan je de lengte van je Reel bepalen, muziek toevoegen, de snelheid aanpassen en verschillende effecten toevoegen. Knippen en plakken maar!·   Met Inshot kan je net iets meer doen dan op Instagram. Zo geeft de app geeft bijvoorbeeld meer tekstopties.

5. Let’s post the Reel!

Nu de Reel helemaal klaar is, is het tijd om het te delen! Het enige wat nog rest is de caption en hashtags toevoegen. Maar waarvoor dient dat precies?

In de Reel gebruik je eigenlijk enkel kernwoorden. De caption daarentegen dient voor extra uitleg. Geef je bijvoorbeeld tips in jouw Reel? Leg die in de caption dan volledig uit. Gouden tips zijn om steeds actief te schrijven met ‘jij en ‘jouw’ — zo spreek je jouw doelgroep rechtstreeks en individueel aan — of gebruik emoji’s om je Reel en caption op te leuken.

En de hashtags dan? Hashtags zijn eigenlijk dé manier om meer en vooral de juiste volgers te bereiken. Je kan er maximaal 30 gebruiken per post. Gouden tip: Zorg er wel voor dat de hashtags die je kiest, ook relevant zijn voor jouw doelgroep. Ga desnoods eens kijken welke hashtags jouw volgers allemaal gebruiken.

Ziezo, dat was het dan! Met de captions en hashtags nu ook helemaal ready, kan je de Reel posten! Ik wens je alvast heel veel succes! Heb je de kunst der Reels toch nog niet helemaal onder de knieën? Geen nood, want in het najaar geef ik een workshop waarin ik alles nog eens uitgebreid uitleg. Je kunt je hier alvast op de wachtlijst zetten. Misschien tot dan!

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!