Google Analytics, gratis maar zo vaak niet gebruikt

Google Analytics, gratis maar zo vaak niet gebruikt.

11/12/2020

Google Analytics is voor mij één van de meest waardevolle tools die er is voor ondernemers die digitaal aanwezig zijn. Toch zie ik dat nog lang niet elk bedrijf er gebruik van maakt. Dat is zonde want Google Analytics biedt super veel kansen voor jou als ondernemer. Het beste van al? De tool is volledig gratis! Mocht je nog niet bekend zijn met Google Analytics dan is het handig om mijn artikel ‘Google Analytics voor dummies’ eerst door te nemen. In dat artikel ga ik namelijk in op de voordelen die jij kan halen uit Google Analytics voor de website of webshop van jouw onderneming. 

Het belang van Google Analytics

Google Analytics is een super krachtige tool die onmisbare informatie over jouw website en haar bezoekers levert. Meer dan 56 procent van alle websites gebruikt Google Analytics én het is een van de meest populaire tools voor digitale marketeers. Wat kan jij als ondernemer zoal met Google analytics doen? A lot! Analyseer…

  • het verkeer op je website en/of webshop 
  • waar dat verkeer vandaan komt 
  • wat de hoeveelheid individueel paginaverkeer is
  • het aantal omgezette leads jouw website heeft
  • waar die leads vandaan komen
  • wat de demografische informatie van jouw websitebezoekers is

In Google Analytics ga je dus niet alleen na wie je bezoekers zijn, maar ook vanwaar ze komen. Bovendien geeft de tool weer welke pagina’s op jouw website het goed doen, welke pagina’s leiden tot een vertrek én welke conversies er plaatsvinden.

Sneller de juiste veranderingen doen 

Dankzij de informatie van Google Analytics kan jij ervoor zorgen dat je veel sneller de nodige veranderingen kan doen op jouw website en onderneming. Zo kan je bijvoorbeeld aan de hand van de informatie die je hebt over de geografische ligging van jouw bezoekers specifieke marketing campagnes uitwerken gericht op een specifieke locatie. Ook kan je de doelen van jouw onderneming per locatie gaan aanpassen. Verder kan je met Google Analytics ook zien hoeveel mensen jouw website hebben bezocht, zonder dat ze een actie ondernomen hebben. De tool geeft bovendien ook weer welke pagina’s op jouw website een hoge bounce rate hebben en welke pagina’s het wel goed doen. Dankzij die informatie weet jij welke pagina’s je moet aanpassen en verbeteren. Denk hierbij aan een mobiele optimalisatie, een nieuw ontwerp, lengte en bruikbaarheid van de inhoud op de paginas enzovoort.

Meer te weten komen over Google Analytics? 

Kortom, Google Analytics biedt een schat van waarde voor jou als ondernemer. Dankzij de tool is het een stuk eenvoudiger om in kaart te brengen hoe jouw doelgroep eruit ziet en om na te gaan of de uitwerking en strategie van jouw website wel effectief zijn. Blijf zeker even hangen op mijn blog om nog veel meer te weten te komen over het gebruik van Google Analytics voor jouw bedrijf!

Google Analytics is gratis maar nog vaak niet gebruikt.
Google Analytics is een gratis tool van Google, maar heel vaak vergeten ondernemers die te gebruiken.

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!