Google Analytics is voor mij één van de meest waardevolle tools die er is voor ondernemers die digitaal aanwezig zijn. Toch zie ik dat nog lang niet elk bedrijf er gebruik van maakt. Dat is zonde want Google Analytics biedt super veel kansen voor jou als ondernemer. Het beste van al? De tool is volledig gratis! Mocht je nog niet bekend zijn met Google Analytics dan is het handig om mijn artikel ‘Google Analytics voor dummies’ eerst door te nemen. In dat artikel ga ik namelijk in op de voordelen die jij kan halen uit Google Analytics voor de website of webshop van jouw onderneming.
Het belang van Google Analytics
Google Analytics is een super krachtige tool die onmisbare informatie over jouw website en haar bezoekers levert. Meer dan 56 procent van alle websites gebruikt Google Analytics én het is een van de meest populaire tools voor digitale marketeers. Wat kan jij als ondernemer zoal met Google analytics doen? A lot! Analyseer…
- het verkeer op je website en/of webshop
- waar dat verkeer vandaan komt
- wat de hoeveelheid individueel paginaverkeer is
- het aantal omgezette leads jouw website heeft
- waar die leads vandaan komen
- wat de demografische informatie van jouw websitebezoekers is
In Google Analytics ga je dus niet alleen na wie je bezoekers zijn, maar ook vanwaar ze komen. Bovendien geeft de tool weer welke pagina’s op jouw website het goed doen, welke pagina’s leiden tot een vertrek én welke conversies er plaatsvinden.
Sneller de juiste veranderingen doen
Dankzij de informatie van Google Analytics kan jij ervoor zorgen dat je veel sneller de nodige veranderingen kan doen op jouw website en onderneming. Zo kan je bijvoorbeeld aan de hand van de informatie die je hebt over de geografische ligging van jouw bezoekers specifieke marketing campagnes uitwerken gericht op een specifieke locatie. Ook kan je de doelen van jouw onderneming per locatie gaan aanpassen. Verder kan je met Google Analytics ook zien hoeveel mensen jouw website hebben bezocht, zonder dat ze een actie ondernomen hebben. De tool geeft bovendien ook weer welke pagina’s op jouw website een hoge bounce rate hebben en welke pagina’s het wel goed doen. Dankzij die informatie weet jij welke pagina’s je moet aanpassen en verbeteren. Denk hierbij aan een mobiele optimalisatie, een nieuw ontwerp, lengte en bruikbaarheid van de inhoud op de paginas enzovoort.
Meer te weten komen over Google Analytics?
Kortom, Google Analytics biedt een schat van waarde voor jou als ondernemer. Dankzij de tool is het een stuk eenvoudiger om in kaart te brengen hoe jouw doelgroep eruit ziet en om na te gaan of de uitwerking en strategie van jouw website wel effectief zijn. Blijf zeker even hangen op mijn blog om nog veel meer te weten te komen over het gebruik van Google Analytics voor jouw bedrijf!