Google Analytics voor Dummies

Google Analytics uitgelegd voor Dummies

11/12/2020

De kans is groot dat je al eens hebt gehoord over Google Analytics. Als dat niet zo is, no worries I’ve got you covered! Deze gratis tool van Google geeft jou toegang tot de cijfers en statistieken van jouw website waardoor je beter begrijpt wat jouw ideale klant doet, wat de bezoekers op je website doen, waar ze afhaken enzoverder. In dit artikel zet ik de belangrijkste informatie over deze handige tool voor jou op een rijtje. 

Wat is Google Analytics eigenlijk? 

First things first, laten we even stilstaan bij de vraag wat Google Analytics eigenlijk is. Google Analytics is een gratis webanalyse-tool die gratis door Google wordt aangeboden om jou en andere ondernemers te helpen bij de analyse van jullie websiteverkeer. Hoewel ‘web analytics’ voor jou misschien klinkt als een zeer ver-van-mijn-bed-show, is het niet zo ingewikkeld. Jouw website is het centrale punt van de online vindbaarheid van jouw onderneming. De statistieken ervan zijn dan ook de beste manier om een volledig beeld te krijgen van de effectiviteit van alle campagnes die je op een bepaald moment aan het voeren bent. Dankzij Google Analytics kan jij dus helemaal gratis jouw digitale marketingeffectiviteit opvolgen. Yes!

Hoe werkt Google Analytics? 

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe Google Analytics werkt. Eigenlijk is dat gemakkelijker dan je denkt. Google Analytics staat niet standaard op je website dus voor je ermee aan de slag kan, moet je de code nog (laten) installeren. Check mijn artikel ‘Google Analytics installeren – hoe doe je dat eigenlijk’ voor meer info daarover! De tool plaatst verschillende regels tracking code in de code van jouw website. Die code registreert al de activiteit van je gebruikers op het moment dat ze jouw website bezoeken én onthoudt wat de kenmerken van die gebruikers zijn. De meeste informatie die Google Analytics verzamelt over jouw websitebezoekers valt onder deze vier grote categorieën:

  • Gebruikers-niveau: informatie gerelateerd aan de acties van elke gebruiker
  • Sessie-niveau: statistieken van elk individueel bezoek
  • Paginaweergave-niveau: data van elke afzonderlijke pagina
  • Gebeurtenis-niveau: onder andere het aantal klikken, videoweergaven en acties van bezoekers

Al die informatie wordt, wanneer de gebruiker jouw website verlaat, doorgestuurd naar de Google Analytics-server. Dankzij die waardevolle data krijg jij een zeer uitgebreid beeld over de online vindbaarheid van jouw bedrijf en de kwaliteit van jouw website. In mijn artikel ‘5 must do rapporten die je moet bekijken in Google Analytics’ ga ik nog verder in op de informatieniveaus en vertel ik  welke rapporten zeker moet bekijken in de tool. 

Ook Google Analytics gebruiken? 

Wil je meteen aan de slag gaan met Google Analytics? Lees dan zeker mijn artikel ‘Hoe Google Analytics installeren’. Daar leg ik je stap voor stap uit wat je moet doen om Google Analytics zelf ook te gebruiken op jouw website! 

Google Analytics voor Dummies
In dit artikel leg ik je op een eenvoudige manier uit wat je als ondernemer met Google Analytics kan!

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!