Dé tips voor een goede metatitle en metadescription

26/07/2020

We hadden het in een eerder artikel al over 5 eenvoudige hacks om je SEO te verbeteren. Eén daarvan was het hebben van goede metadata. Als je een eigen website hebt die je naar het volgende niveau wilt tillen qua SEO dan zal je moeten beschikken over de juiste metatitel in combinatie met een gepaste metadescription. Ik merk op dat lang niet iedereen weet waar hij of zij op moet letten bij het maken van een metadescription, laat staan wat het belang is van deze meta data.

In dit artikel lijst ik de belangrijkste elementen voor je op wat betreft je metatitle en metadescription. Dankzij deze informatie zal je nooit meer voor verrassingen komen te staan én werk jij aan je SEO-strategie.

Het belang van juiste meta data

Voordat we in kunnen gaan op enkele tips voor het schrijven van de metadescription en metatitel is het van belang om eerst te kijken naar de meta data zelf. Wat is namelijk de reden dat je deze data zou moeten benutten? De voornaamste reden is dat het schrijven van goede meta teksten ervoor kan zorgen dat jouw site een aanzienlijk hogere SEO waarde krijgt dan voorheen. Dit houdt dus in dat hij een hogere positie zal innemen binnen de zoekmachines. Zoals je waarschijnlijk wel weet is het van cruciaal belang om een hoge positie te hebben binnen Google. Nagenoeg niemand scrolt verder dan de eerste twee pagina’s. Met een lage positie loop je ontzettend veel kansen mis. De meta data spelen een rol in het bepalen van jouw ranking in Google. Meer weten over dit Google-algoritme?

Zorg ervoor dat de je metatitle en metadescription beknopt en informatief zijn

Een van de belangrijkste tips die ik je mee kan geven is om de metadescription altijd beknopt en informatief te houden. Het is niet verstandig om je metadescription volledig te richten rondom het trefwoord wat je wilt bereiken. Helaas stel ik vaak vast dat mensen hetzelfde woord talloze keren proberen terug te laten komen in de hoop om een goede SEO-score te krijgen. Hoewel je prima trefwoorden kunt gebruiken (het is zelfs noodzakelijk) is het niet verstandig om hier je metadescription op te baseren. Leg de focus juist op het informeren van de lezer en probeer om later pas de trefwoorden toe te voegen aan de metadescription. Hoewel dit ook voor de metatitel van belang is zal dit het belangrijkste zijn voor de metadescription. Dit is nu eenmaal de tekst waarin de meeste zoekwoorden moeten worden verwerkt. Probeer je zoekwoord wel minstens 1 keer te verwerken in titel en beschrijving, maar op een relevante manier voor de consument.

Houd ze tussen 150 en 160 tekens

Zonder een gedefinieerde meta-beschrijvingstag zullen zoekmachines tekst vinden in de inhoud van de pagina voor de beschrijving. Google vult dan zelf de beschrijving in op basis van de informatie op je website. Dit is vaak niet de beste representatie van jouw site, het is dus van belang dat je de meta data echt invult. Hoe lang moeten de teksten zijn vraag je je af? Als je jouw metabeschrijving tussen de 150 en 160 karakters houdt zorg je ervoor dat je de beschikbare ruimte optimaal benut. Maak je de tekst veel te lang dan is de kans groot dat er maar een gedeelte van je metadescription te zien zal zijn. Dit is niet bepaald optimaal. Voor een metatitel is het verstandig om rekening te houden met een lengte tussen de 40 en 60 karakters, al mag het altijd iets korter zijn.

Relevant

Ik haalde het eerder al aan. Relevantie is essentieel. Zorg er dus tot slot voor dat je metatitle en metadescription relevant zijn voor je potentiële bezoekers. Dit wil zeggen dat ze een weerspiegeling zijn van de informatie op je pagina én dat ze matchen met de content op deze pagina. Een bezoeker zal immers je metatitle en metadescription lezen en je website met een bepaalde verwachting bezoeken op basis van deze informatie. Hoe beter de titel en beschrijving dus weerspiegelen wat er ook effectief op je site staat, hoe beter. Op deze manier blijven bezoekers ook langer, wat een indicatie is voor Google om je opnieuw hoger te ranken.

En zo bouw jij stap voor stap aan je SEO-strategie!

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″ _i=”0″ _address=”6.1.0.0″ theme_builder_area=”et_body_layout” /]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!