Een goede visie en missie voor je bedrijf zijn super belangrijk én spelen een cruciale rol bij het opstellen van jouw professionele doelen. Toch zie ik nog te veel ondernemers die geen duidelijk doelen (durven) zetten. In deze blogpost leg ik je daarom uit hoe je heldere en duidelijke doelen stelt voor jouw onderneming. Ze vormen namelijk het fundament van jouw bedrijf, strategie en communicatie. Let’s go!
Wat is jouw missie?
Vooraleer je concrete doelen kan stellen, moet je eens goed nadenken over de missie van jouw bedrijf. Wat houdt dat precies in? Wel, een missie wordt meestal geformuleerd als volgt: “met mijn bedrijf wil ik…”. Ze geeft een antwoord op de ‘waarom’ van jouw onderneming. Waarom ben jij gestart met jouw onderneming én wat onderscheidt jouw onderneming van de concurrentie? Ben je bijvoorbeeld een bruidsfotograaf, dan zou jouw missie als volgt kunnen klinken: “als zelfstandig fotograaf wil ik tijdens een bruiloft op een unieke manier de waardevolle momenten vastleggen.”
Wat is jouw visie?
Nu je die missie hebt geformuleerd is het tijd voor jouw visie. Die gaat verder dan de missie en bekijkt de toekomst. Wat is jouw droom? Hoe ziet jouw bedrijf er binnen 10-20 jaar van nu uit? Dit zijn geen gemakkelijke vragen, dus neem zeker voldoende tijd om goed na te denken. Mijn tip? Visualiseer jouw droom door hem op te schrijven. Denk daarbij zeker ook na over hoe jij jezelf binnen jouw bedrijf ziet op dat moment.
Zo zet je jouw doelen
Nu je duidelijk voor ogen hebt wat jouw missie als ondernemer is én hoe je toekomstvisie er precies uitziet, kan je starten met het stellen van jouw concrete doelen. In mijn volgende blogpost ga ik er in meer detail op in, maar het belangrijk dat je tijdens deze stap berekent hoeveel je minimaal moet verdienen om te kunnen blijven doen wat je doet. Dat is je controlegetal. Bekijk daarna welk bedrag je moet verdienen om in comfort te kunnen leven als ondernemer. Dat is je comfortgetal. Op basis van die twee getallen kan je aan de slag gaan met jouw doelenplan. Je weet nu precies hoeveel je moet verdienen om deze cijfers te behalen. Op basis daarvan stel je je concrete doelen.
Dus, denk eens na voor jezelf: wat is jouw ultieme doel als ondernemer? Waar droom jij van? Neem pen en papier, een notitie in je smartphone of open een digitaal document en schrijf jouw doelen eens neer. Hoe groot ze ook mogen zijn. Wil je meer weten over hoe jouw doelen precies kan berekenen? Lees dan zeker deze blogpost waarin ik je alles leer over het doelenplan!