Tiktok: wat is het en moet je als ondernemer hier ook op aanwezig zijn?

Tiktok: moet je als ondernemer meedoen met de Tiktok-hype?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

 

​Je hebt wellicht al van de app Tiktok gehoord. De populaire app is booming, en is vooral populair bij jongere doelgroepen. Met de coronacrisis is de app nog populairder geworden. Wereldwijd werd de social media app al meer dan 2 miljard keer gedownload. Op Belgische data is het nog even wachten, maar het staat vast: de app groeit elke maand aan belang. Waar begin 2020 vooral jonge kinderen (tussen 9 en 14) de app gebruikte, heeft het Coronavirus er toe geleid dat de app ook populairder geworden is bij een oudere doelgroep.

​Maar wat is Tiktok nu eigenlijk?
​En is het iets dat jij moet inzetten in je zaak?

 

 

 

Wat is Tiktok?

 

 

 

Tiktok is een app waarbinnen videocontent gedeeld wordt. De app heette voordien Musical.ly. Die naam zegt het al: vaak worden danschoreografieën of grappige filmpjes opgenomen op een vooraf geselecteerd muziekje. De filmpjes zijn kort en erg snackable. De app staat vooral bekend om zijn challenges. Op een vast muziekje doe je dan een dansje of voer je een toneeltje op.

Op Tiktok kan je personen volgen, net zoals op Instagram, maar je krijgt automatisch op de feed (de For You page genoemd) ook filmpjes te zien van personen in je buurt, of van mensen van wie Tiktok acht dat je ze leuk vindt. Op basis van de content die je bekijkt en op basis van hoe je engageert met deze content (of je een filmpje liket, of dat je het uitkijkt), krijg je meer van dit type content te zien. Wanneer een filmpje op de For You page verschijnt, dan zal dit door veel meer mensen bekeken worden omdat je content dan wereldwijd verspreid kan worden.

 

 

 

Tiktok voor jouw zaak?

 

 

 

Nu kan je je afvragen als ondernemer: moet ik op Tiktok gaan inzetten en hoe?​

 

 

 

Wie is je doelgroep?

 

 

 

Tiktok is erg populair bij jongeren, voornamelijk tussen de 10 en 18 jaar. Het platform veroudert wel sterk, maar het blijft iets van Generation Z en Generation Alpha. Wanneer zij dus jouw doelgroep zijn, kan het interessant zijn om Tiktok in te zetten. Voor veel bedrijven zal dit nog niet zo zijn, maar onthou: zij zijn wel jouw klanten van morgen. Het kan dus geen kwaad om op persoonlijk vlak Tiktok te downloaden en jezelf de app eigen te maken.

 

 

 

Wat vind je zelf van Tiktok?

 

 

 

Wanneer ik een social media plan opstel met mijn klanten, vraag ik hen altijd: ‘En, wat zijn jouw favoriete apps?’. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je zelf een bepaald social media kanaal leuk moet vinden en moet gebruiken om authentieke content te kunnen maken voor dit kanaal. Anders houd je het ook niet vol. Indien je Tiktok maar niets vind, dan moet je zeker geen content gaan maken voor je merk. Vind je het echter wel een leuk kanaal, dan zou ik zeggen: Go for it! Content van bedrijven is vandaag nog erg beperkt, dus indien je er in slaagt om leuke catchy content te maken, kan dit zeker leiden tot succes!

 

 

 

Tiktok als inspiratiebron

 

 

 

Tiktok is een erg creatief social media kanaal. De filmpjes en challenges zijn leuk, en kunnen dus dienen als inspiratiebron voor je andere social media content. Tiktok draait om snelle en korte content, en het is dit type content dat vandaag de dag ook steeds beter scoort op andere social media kanalen. Het kanaal is nieuw voor veel bedrijven, dus het is ook interessant om te zien hoe grote topadverteerders Tiktok in de komende maanden zullen inzetten.

 

 

 

En dus, wat ga jij doen?

 

 

 

Tiktok is booming. Niemand weet of de app alleen nog maar aan populariteit zal winnen, of dat het van korte duur is. Wel staat vast dat de app mooie groeicijfers kan voorleggen.

 

 

 

Mijn advies naar jou als ondernemer is om de app te downloaden en vooral te volgen en bij te leren. Zo blijf je bij met de nieuwste trends en ontdek je welk type content populair is op Tiktok. En wie weet vind je de app wel superfijn én wordt jij een trendsetter als ondernemer?

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community