Tiktok: wat is het en moet je als ondernemer hier ook op aanwezig zijn?

Tiktok: moet je als ondernemer meedoen met de Tiktok-hype?

02/07/2020

 

​Je hebt wellicht al van de app Tiktok gehoord. De populaire app is booming, en is vooral populair bij jongere doelgroepen. Met de coronacrisis is de app nog populairder geworden. Wereldwijd werd de social media app al meer dan 2 miljard keer gedownload. Op Belgische data is het nog even wachten, maar het staat vast: de app groeit elke maand aan belang. Waar begin 2020 vooral jonge kinderen (tussen 9 en 14) de app gebruikte, heeft het Coronavirus er toe geleid dat de app ook populairder geworden is bij een oudere doelgroep.

​Maar wat is Tiktok nu eigenlijk?
​En is het iets dat jij moet inzetten in je zaak?

 

 

 

Wat is Tiktok?

 

 

 

Tiktok is een app waarbinnen videocontent gedeeld wordt. De app heette voordien Musical.ly. Die naam zegt het al: vaak worden danschoreografieën of grappige filmpjes opgenomen op een vooraf geselecteerd muziekje. De filmpjes zijn kort en erg snackable. De app staat vooral bekend om zijn challenges. Op een vast muziekje doe je dan een dansje of voer je een toneeltje op.

Op Tiktok kan je personen volgen, net zoals op Instagram, maar je krijgt automatisch op de feed (de For You page genoemd) ook filmpjes te zien van personen in je buurt, of van mensen van wie Tiktok acht dat je ze leuk vindt. Op basis van de content die je bekijkt en op basis van hoe je engageert met deze content (of je een filmpje liket, of dat je het uitkijkt), krijg je meer van dit type content te zien. Wanneer een filmpje op de For You page verschijnt, dan zal dit door veel meer mensen bekeken worden omdat je content dan wereldwijd verspreid kan worden.

 

 

 

Tiktok voor jouw zaak?

 

 

 

Nu kan je je afvragen als ondernemer: moet ik op Tiktok gaan inzetten en hoe?​

 

 

 

Wie is je doelgroep?

 

 

 

Tiktok is erg populair bij jongeren, voornamelijk tussen de 10 en 18 jaar. Het platform veroudert wel sterk, maar het blijft iets van Generation Z en Generation Alpha. Wanneer zij dus jouw doelgroep zijn, kan het interessant zijn om Tiktok in te zetten. Voor veel bedrijven zal dit nog niet zo zijn, maar onthou: zij zijn wel jouw klanten van morgen. Het kan dus geen kwaad om op persoonlijk vlak Tiktok te downloaden en jezelf de app eigen te maken.

 

 

 

Wat vind je zelf van Tiktok?

 

 

 

Wanneer ik een social media plan opstel met mijn klanten, vraag ik hen altijd: ‘En, wat zijn jouw favoriete apps?’. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je zelf een bepaald social media kanaal leuk moet vinden en moet gebruiken om authentieke content te kunnen maken voor dit kanaal. Anders houd je het ook niet vol. Indien je Tiktok maar niets vind, dan moet je zeker geen content gaan maken voor je merk. Vind je het echter wel een leuk kanaal, dan zou ik zeggen: Go for it! Content van bedrijven is vandaag nog erg beperkt, dus indien je er in slaagt om leuke catchy content te maken, kan dit zeker leiden tot succes!

 

 

 

Tiktok als inspiratiebron

 

 

 

Tiktok is een erg creatief social media kanaal. De filmpjes en challenges zijn leuk, en kunnen dus dienen als inspiratiebron voor je andere social media content. Tiktok draait om snelle en korte content, en het is dit type content dat vandaag de dag ook steeds beter scoort op andere social media kanalen. Het kanaal is nieuw voor veel bedrijven, dus het is ook interessant om te zien hoe grote topadverteerders Tiktok in de komende maanden zullen inzetten.

 

 

 

En dus, wat ga jij doen?

 

 

 

Tiktok is booming. Niemand weet of de app alleen nog maar aan populariteit zal winnen, of dat het van korte duur is. Wel staat vast dat de app mooie groeicijfers kan voorleggen.

 

 

 

Mijn advies naar jou als ondernemer is om de app te downloaden en vooral te volgen en bij te leren. Zo blijf je bij met de nieuwste trends en ontdek je welk type content populair is op Tiktok. En wie weet vind je de app wel superfijn én wordt jij een trendsetter als ondernemer?

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″ _i=”0″ _address=”6.1.0.0″ theme_builder_area=”et_body_layout” /]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!