SEO versus SEA

Je wilt als ondernemer meer potentiële klanten op je website. Daarvoor kan je gebruik maken van Search Engine Marketing, afgekort SEM. SEM bestaat uit zowel SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). De ene techiek focust dus op niet-betaald verkeer, de andere op betaald verkeer. Maar wat zijn nu juist de verschillen? En wat is voor jouw bedrijf optimaal?

Wat zijn SEO en SEA?

SEO is het proces waarbij de zichtbaarheid van een website in de natuurlijke (of onbetaalde) zoekresultaten van een zoekmachine wordt vergroot. Dit houdt in dat  je website hoger verschijnt in de zoekresultaten van Google, waardoor het aantal bezoekers op je website toeneemt. Indien correct toegepast is SEO een enorm effectieve techniek om de zichtbaarheid van je website te vergroten. SEA daarentegen is een betaald marketingmodel. Hoewel het weinig effect heeft op de natuurlijke ranking van je website, is het een effectief middel om snel kwalitatief verkeer te genereren naar je website.

Natuurlijk of betaald?

Een van de grootste voordelen van natuurlijke zoekmarketing (de SEO-benadering) is dat deze niet-betaalde zoekresultaten door internetgebruikers meer vertrouwd worden. Wanneer je dus hoog verschijnt in de natuurlijke zoekresultaten van Google, zal dit automatisch leiden tot meer verkeer naar je website.  Het grootste nadeel van SEO is echter dat het moeilijk is om de hoogste zoekrangschikking te behalen, vooral als je een klein bedrijf hebt. SEO vraagt om expertise én om tijd, want het is geen korte termijnstrategie. Bovendien heb je minder controle: Google zal beslissen welke pagina verschijnt op welk zoekwoord.

Met SEA zal je verschijnen in de betaalde zoekresultaten van Google. Hierdoor heb je volledige controle over je online campagne in realtime, waardoor het heel gemakkelijk is om je tactiek te veranderen of aan te passen. Bovendien is SEA snel: je kan in een heel korte tijd je ideale klant online bereiken met de advertentie die jij wilt laten zien.  Nadeel is dan weer dat het betalend is. Je betaalt aan Google een prijs per klik, voor elke persoon die op je advertentie klikt en je website bezoekt. Hoewel je dus betaalt, betaal je wel enkel voor het bezoek waardoor dit een efficiënte manier is van adverteren.

SEA en SEO voor jouw bedrijf?

Nu je de verschillen kent tussen SEO en SEA kan je je afvragen hoe je deze kan inzetten voor jouw bedrijf. Een goede searchstrategie combineert zowel SEO en SEA om van de voordelen van beide te kunnen genieten.

Zo kan je via SEA binnen enkele minuten verkeer naar je website sturen. Je kan dus een specifiek product of dienst snel promoten, bijvoorbeeld bij een lancering. Hoewel het aan te raden is je pagina’s al meteen te optimaliseren voor SEO, is SEO een lange termjinstrategie en vraagt het vaak enkele weken of maanden vooraleer je verschijnt in de organische zoekresultaten. Wanneer je dus een nieuwe dienst of product lanceert, is SEA een goede strategie. Na een tijdje zal je ook verschijnen in de niet-betaalde zoekresultaten. Je kan dan beslissen om je SEA af te bouwen.

SEA en SEO zijn dus complementair aan elkaar. Ik raad aan SEA te gebruiken voor zoekwoorden waarvoor je niet verschijnt in de natuurlijke zoekresultaten van Google maar die wel essentieel zijn voor jouw onderneming. Tegelijkertijd werk je verder aan je SEO-strategie.

Meer weten over hoe je je SEO kan verbeteren? Start alvast met deze 5 eenvoudige SEO-hacks!

14 1

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community