Boekentip: The psychology of Persuasion door Dr. Robert Cialidini

Ontdek hoe jij mensen kan overtuigen via dit handige boek

01/07/2020

Altijd al willen weten hoe je mensen kan overtuigen van je aanbod? Welke psychologische principes je kan gebruiken? 
​Dan kan ik je een echte boekentopper aanraden: ​The psychology of persuasion door Dr. Robert Cialdini. 
Gepubliceerd in 1984 al, maar nog altijd superrelevant. 

In het boek spreekt Cialdini over 7 principes om mensen te overtuigen. Principes die superrelevant zijn en die ik altijd met mijn klanten deel.

Waarom?

Omdat deze principes jouw leiddraad moeten zijn in elke communicatie die je doet of schrijft. Of je nu een landingspagina op je website schrijft, een e-mail of een social media post. Wanneer jij iets wilt promoten of verkopen, gebruik dan één of meerdere van de 7 principes!

De principes van Cialdini

Wederkerigheid

Wanneer je iets gratis weggeeft of de consument waarde geeft, voelt men zich ‘verplicht’ om iets terug te doen. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van een freebie, zoals een e-book of een gratis les uit je cursus. Dit principe speelt dus in op het geven van een bepaalde waarde aan de consument. Doordat je de consument hieraan herinnert (zoals je zag in mijn e-book, zoals ik aanhaalde in mijn gratis cursus) zal je hem makkelijker kunnen converteren naar een betalend product.

Commitment en consistentie

Kweek commitment bij je doelgroep door stap voor stap verder te gaan in je funnel en wees consistent. Je vraagt je klant eerst een kleine commitment, een laagdrempelig aanbod, om dan over te gaan tot een grotere commitment. Je vraagt hen bijvoorbeeld een video te kijken, deel te nemen aan een gratis webinar, een poll in te vullen…​

Social Proof (sociale bewijskracht)

Dit principe gaat er van uit dat iets wat veel mensen doen, nog meer mensen gaan doen. Denk herbij aan een copy met zinnen zoals: XX personen gingen je voor, het e-book werd al 1000 keer gedownload… Deze zinnetjes helpen om mensen over de drempel te trekken om ook een betalend aanbod te kopen. Reviews prominent naar voren brengen draagt ook bij tot deze bewijskracht.​

Sympathie

Consumenten hebben meer sympathie voor mensen die ze herkennen of waarop ze lijken. Wanneer jij jezelf dus écht toont, of wanneer mensen zich herkennen in een persoon die positief praat over je dienst, dan kan dit bijdragen tot een verkoop. Ook een ‘tell a friend’-mechanisme of affiliate marketing zijn marketingtools die gebruik maken van dit principe.​

Autoriteit

Autoriteit staat voor het aanbieden van expertise, onafhankelijk zijn en een bepaalde status verworven te hebben. Hier speel je dus op de expertise die je hebt binnen het domein, het aantal jaren ervaring, prijzen die je gewonnen hebt…​

Schaarste

Het laatste principe is één van de sterkste principes en het principe dat ook het vaakste gebruikt wordt in de conversiefase. Het gaat erom dat je een bepaalde promotie of product maar ‘tijdelijk’ beschikbaar stelt. Dit wordt heel vaak gedaan wanneer mensen een bepaalde freebie hebben gedownload. Vervolgens bied je hen een aanbod aan dat maar ‘tijdelijk’ beschikbaar is, of dat tijdelijk beschikbaar is aan een lagere prijs. Een andere manier is om te communiceren over een beperkt aantal plaatsen, een agenda die zich snel vult…​


​Deze handige principes kan je combineren waneer je communiceert over jouw aanbod en klanten wilt overtuigen om een aankoop bij je te doen! Superhandig boek dus!

Dit bekeken andere ondernemers nadat ze dit artikel lazen

Over Hannelore & Boostways Coaching

Als ervaren digitale marketer ben ik al 8 jaar aan het werk bij grote topadverteerders, waaronder Proximus en L’Oréal. On the side hielp ik al enkele jaren een aantal bevriende ondernemers met hun marketing. En steeds liepen zij tegen dezelfde problemen aan.

Ze deden al heel veel, online en offline, maar een echte strategie ontbrak. Statistieken werden niet bekeken en het was niet echt duidelijk wat echt werkte. Vaak was het aanbod ook niet afgestemd op wat klanten echt zochten.

Met mijn hulp kwamen we steeds tot een strategie die werkte: met een aangepast aanbod en prijszetting en een communicatieplan. En de resultaten, die bleven niet uit. Steeds weer was er groei, en meer tijd voor de ondernemer. Om te investeren in het privéleven, of in extra activiteiten die dan weer inkomsten met zich mee brachten. 

En daarom richtte ik Boostways Coaching op. Om met mijn expertise ondernemers te helpen. Ambitieuze ondernemers, die willen groeien. 

Met drie Masterdiploma’s in marketing en communicatie én meer dan 8 jaar ervaring bij topadverteerders, heb ik een expertise opgebouwd die uniek is in België. Een expertise die vaak enkel grote bedrijven zich kunnen veroorloven. Vandaag stel ik mijn expertise ter beschikking van ambitieuze ondernemers. En dat maakt mij uniek. Deze kennis is schaars én ik deel deze graag met jou.

Hannelore heeft gewerkt voor o.a.

HOE BOOSTWAYS COACHING ONDERNEMERS HELPT

Bij Boostways Coaching doen we er alles aan om jouw business te doen groeien.  Ontdek hier alle domeinen die we aanpakken!

KLANTENBEPALING

Weet jij wie je ideale klant écht is? Welke kanalen hij/zij bezoekt? Wanneer hij/zij online is? Hoe je hem/haar het meest efficiënt kan targetten? Welke andere interesses hij/zij heeft? 

Samen bepalen we wie jou ideale klant is, stellen we buyer persona’s op en zorgen we ervoor dat jij jouw ideale klant op een optimale manier bereikt.

 

AANBOD & PRIJSZETTING

Heb jij een schaalbaar aanbod? Een aanbod met verschillende trappen? Is jouw aanbod afgestemd op de noden van jouw klanten? Weet jij waar je klanten echt naar op zoek zijn? En hoe zit het met je prijzen? 

We bepalen de geschikte diensten en prijszetting voor elk type klant en elk type product. Geen buikgevoel meer, maar een doordachte strategie!

 

CONSUMER JOURNEY

Wanneer iemand je website of social media heeft bezocht, worden ze niet meteen klant. Elke persoon gaat door een consumer journey. Het is essentieel om voor elke doelgroep en elk type product minstens één consumer journey te definiëren. 

Weet je niet goed hoe je dit moet doen? No worries! We got you covered. Ik leer jou consumer journeys opstellen! 

 

WEBSITE & SEO

Je website is jé visitekaartje. Maar het is meer dan dat. Ben jij al eens in de statistieken gedoken? Weet jij welke pagina’s het meest bezocht worden? Van waar je bezoekers komen? En waarom ze weggaan? Hoe scoor je in de zoekresultaten van Google. 

In de audit krijg je een gedetailleerd beeld van hoe het met je website gesteld is, mét concrete aanbevelingen. Ik help je met het herstructureren van je pagina’s en het schrijven van een wervende copy!

 

SOCIAL MEDIA

Social Media zijn vandaag niet meer weg te denken. Ook als ondernemer zijn ze belangrijk. Hoe zet jij social media in? Heb je een strategie per kanaal? Weet je wie je volgers zijn en wanneer ze online zijn? En hoe plan jij je content in?

Ik help je een content plan op te stellen met als doel het bereiken van jouw ideale klant én verkopen. Bovendien duik ik in de statistieken: wie zijn die volgers nu eigenlijk en welke content werkt het beste. Geen tijdverlies meer, maar concreet social media inplannen, mét resultaat!

 

E-MAIL MARKETING

Je hoort het wel vaker: e-mailmarketing is belangrijk. En dat is het ook. Doe jij al aan e-mailmarketing? Heb je een plan om e-mailadressen te verzamelen? En éénmaal verzameld: welke e-mails verstuur je? Manueel of automatisch? 

Ik help je met het opstellen van een volledig e-mailmarketingplan. We gaan in op het verzamelen van leads, het opstellen van een lead magnet, het verwerken van je data, GDPR-wetgeving en het opstellen van automatisatieflows en een contentplan. 

OPZETTEN VAN FUNNELS

Wanneer potentiële klanten je website of social media bezoeken, of wanneer ze je lead magnet downloaden, hebben ze nog niet gekocht. Daarom is het belangrijk marketingfunnels op te stellen, waarbij we een potentiële klant doorheen de verschillende stappen leiden. 

Ik stel een plan voor je op waarin we verschillende kanalen en data met elkaar combineren, en op een slimme manier klanten gaan converteren! Advanced marekting die werkt!

 

ADVERTISING

eb jij al wel eens geadverteerd? Of op de Boost- of Promoot-knop in Facebook en Instagram geklikt? (Kleine tip: doe dit niet meer in de toekomst, er zijn betere manieren om te adverteren). Of wil je graag adverteren in de toekomst maar weet je niet hoe?

Ik stel voor jou een advertentieplan op, op maat van jouw bedrijf. Geen investeringen van honderden euro’s, maar ads die tot resultaat leiden. Ik leer je hoe je de resultaten kan checken en indien je wenst hoe je zelf succesvolle ads kan opzetten. 

 

ANALYTICS

Meten = weten. 

Hoe vaak bekijk jij de statistieken van je social media kanalen? Of je website? En wat leer je hier uit? Heb je soms het gevoel dat je niet goed weet wat al die cijfertjes nu betekenen. 

 

Boostways to the rescue! Ik duik voor jou in de statistieken én trek hier belangrijke lessen uit. Zo komen we tot concrete aanbevelingen. Stap per stap leer ik je hoe ook jij vanuit je statistieken kan komen tot een betere strategie die je minder tijd kost!

 

BOEK EEN GRATIS STRATEGIESESSIE

Tijdens de strategiesessie gaan we in op jouw bezorgdheden en wensen. We bekijken samen wat haalbaar is en je krijgt al een heel aantal eerste concrete tips. Bovendien kan je nagaan of er een match is. 

De strategiecall is vrijblijvend en je hebt nadien geen enkele verplichting om samen met mij in zee te gaan. Dus, waar wacht je nog op? 

[ssa_divi_booking_module appointment_type=”boost-strategiesessie” accent_color=”#f1bedd” _builder_version=”4.4.8″][/ssa_divi_booking_module]

Nog vragen?

 Stuur een berichtje en we beantwoorden je mail zo snel mogelijk!